BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, August 21, 2010

Aurat : Brief explaination

Assalamualaikum sahabat-sahabat. Aurat lagi post kali ni. Boring je. Tapi tetap ana nak meulis bab ini. Kita ni sering lupa. Kalau tak diingatkan, lupa lagi. Kali ini ana nak bawakan pasal tudung dengan purdah. Yang mana satu menjadi keutamaan? Tudung atau purdah? Jawapannya mestilah tudung kan? Ana akan jawab "Tudung ni tak wajib tapi menutup aurat tu wajib". Jadi di sini, dah terang tang-tang kena suluh spotlight lagi yang tudung menjadi wajib. Tudung ni wajib bagi menutup aurat tapi yang dok kecoh sekarang pasal purdah pulak. Aih.. ni la kita kan, tak ambik cakna langsung. Samalah bila orang buat baik, nak jadi baik, diherdik, diperli..Kalau yang buat jahat tu, dah tak kisah, lali.. Jadi sampai bila orang nak berubah? Terus ke tajuk utama. Sebelum tu, kita try selami aurat tu dulu. Go on reading...

Aurat tu macam mana ye? Tak pe. Ana tak marah pun nak tanya soalan ni. Lebih baik bertanya dari terus tak tahu. Meh ana cerita sikit kat sahabat-sahabat dengan pengetahuan ana yang sedikit ni. Yang ada, kita share-share la. Ana guna ayat senang je.

“Aurat itu menutup sebahagian tubuh badan yang tidak boleh ditayangkan kepada orang lain secara terbuka. Macam tayang free dekat wayang.”

Di dalam al-quran, Allah sebut pasal aurat ini pertama sekali pada lelaki, bukan pada perempuan iaitu di dalam surah An-Nur, Allah berfirman:


"Katakanlah kepada orang lelaki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat.”

Dalam ayat ini, orang pertama yang diingatkan tentang aurat ini ialah lelaki, bukannya perempuan. Maknanya, dalam hal aurat tidak adil jika kita hanya membicarakan tentang wanita. Sepatutnya lelaki perlu lebih tahu dan aware dengan perkara ini. Dah jelas lagi dalam al-quran tentang hal ni. Bukan boleh main-main ye.

Lepas ayat tentang aurat ini ditujukan kepada lelaki, barulah Allah tujukan perintah menuntup aurat ini kepada wanita. Firman Allah dalam surah yang sama tapi ayat ke 31:


“Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka...”

Sahabat-sahabat tahu tak, arahan menutup aurat ini adalah antara kebaikan yang besar Allah berikan kepada wanita. Allah perintahkan sama ada lelaki mahupun wanita ni untuk menutup aurat untuk melindungi wanita dari macam-macam benda la. Nak tahu lebih lanjut, baca di sini.
Dalam ayat yang seterusnya dalam surah al-ahzab, Allah kata tujuan perintah menutup aurat supaya perempuan tidak diganggu dan mudah untuk kita kenal. Indahnya Islam.

Firman Allah dalam surah al-Ahzab surah ke 33 ayat 59,


“Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: "Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka." Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, kerana itu mereka tidak di ganggu..”

Ana rasa la kan, kalau tak ada arahan menutup aurat ni, gejala sosial yang dasyat akan jadi macam buat etika pakaian sendiri. Masyarakat akan hilang moral. Mungkin juga 'bogel' pun masyarakat boleh terima. Teruknya...

Masuk balik isu tudung tu. Boleh je kalau bertudung tapi berfesyen. Sape cakap tak boleh? Janganlah dok ranggi sangat. Tu je. Tak salah. Islam itu mudah tapi jangan memudahkan Islam. Itu je.

Ulang semula ayat tadi, satu ketika dulu, ramai mengatakan memakai tudung itu hanyalah sunat muakad atau tidak w ajib. Kalau tidak memakai tudung, hanya berdosa kecil. Kononnya sebaik saja mengambil wuduk untuk bersolat lima waktu, secara automatik dosa kita dibasuh dan terhapus.

Apabila bergaul dengan pelbagai bangsa dan agama, kita banyak mendengar dan membaca bagaimana media barat memomokkan kod pakaian wanita Islam yang dikaitkan dengan maruah dan harga diri. Pandai betul ye depa tu dan kita pulak yang dok terikut dengan gaya depa. Kalau depa ikut kita kan best!!

Di satu sudut lain, ada wanita Islam yang bertudung dan menyangkakan mereka sudah menutup
aurat, tetapi masih mengenakan seluar jeans yang ketat, kemeja T menampakkan pakaian dalam atau yang hanya layak dipakai oleh adiknya berumur 10 tahun. Ada juga yang mengenakan tudung, tetapi memakai kain terbelah sehingga menampakkan peha, pakaian terbelah di dada, kemeja T berlengan pendek dan ada kalanya memakai skirt separas
betis. Persoalannya apakah ciri pakaian menutup aurat bagi wanita Islam?

Kita hurai pulak syarat pakaian wanita:
1. Menutupi had aurat yang sudah ditetapkan.

Jumhur ulama bersepakat mengatakan aurat bagi wanita baligh ialah seluruh tubuhnya kecuali muka dan tapak tangan. Oleh itu, mereka wajib menutup aurat daripada dilihat oleh lelaki ajnabi (bukan mahram).

Allah berfirman yang bermaksud: "Dan hendaklah mereka (wanita) menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka." (Surah al-Nur, ayat 31)

Firman Allah lagi yang bermaksud: "Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (ketika mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah al-Ahzab, ayat 59).

Ayat itu Allah memerintahkan supaya Nabi Muhammad SAW menyuruh isteri Baginda
mengenakan pakaian yang menutup aurat. Suruhan itu juga ditujukan kepada semua wanita beriman.

2. Pakaian yang longgar.

Tujuan utama wanita diwajibkan menutup aurat ialah untuk mengelakkan daripada lelaki ajnabi melihat tubuh badannya dan mengelakkan daripada berlakunya fitnah. Oleh itu, pakaian yang ketat walaupun tebal sudah pasti akan menampakkan bentuk tubuh badan. Wanita yang memakai pakaian ketat walaupun menutupi seluruh tubuh masih belum memenuhi tuntutan
menutup aurat seperti dikehendaki syarak.

Syarat ini berdasarkan kepada kata Dahiyyah bin Khalifah al-Kalbi yang bermaksud:
"Rasulullah SAW didatangi dengan beberapa helai kain 'qubtiyyah' (sejenis kain yang nipis buatan Mesir), lalu Baginda berkata: "Bahagikan kain ini kepada dua, satu daripadanya dibuat baju dan bakinya berikan kepada isterimu." Apabila aku berpaling untuk beredar Baginda berkata: "Dan suruhlah isterimu meletakkan kain lain di bawahnya (supaya tidak nampak bentuk tubuhnya)."

Menurut Ibn Rusyd, 'qubtiyyah' ialah pakaian yang tebal tetapi melekat pada badan kerana ianya ketat dan menampakkan bentuk tubuh pemakainya. Oleh itu, Rasulullah SAW menyuruh Dahiyyah menyuruh isterinya melapik pakaian itu dengan kain lain supaya tidak menampakkan bentuk tubuhnya.

3. Pakaian yang tidak jarang.

Syarak menetapkan pakaian wanita mestilah tidak jarang sehingga menampakkan bentuk tubuh atau warna kulitnya. Aisyah meriwayatkan bahawa saudaranya, Asma, pernah masuk ke rumah Rasulullah SAW dengan berpakaian tipis sehingga nampak kulitnya. Rasulullah SAW berpaling dan mengatakan: "Hai Asma, sesungguhnya seorang perempuan bila sudah datang waktu haid, tidak patut diperlihatkan tubuhnya itu, melainkan ini dan ini sambil ia menunjuk muka dan kedua telapak tangannya."

Teguran Rasulullah SAW terhadap Asma jelas menunjukkan bahawa pakaian yang jarang tidak memenuhi syarat menutup aurat bagi wanita baligh.

4. Bukan pakaian yang menarik perhatian (pakaian syuhrah).

Apa yang dimaksudkan pakaian untuk bermegah ialah pakaian yang berlainan daripada pakaian orang lain sama ada dari segi warna, fesyen atau potongan sehinggakan menarik perhatian orang lain serta menimbulkan rasa bongkak pada pemakainya.

Ibn Umar meriwayatkan daripada Nabi SAW bahawa Baginda bersabda yang bermaksud:
"Barang siapa yang memakai pakaian bermegah-megah maka Allah Taala akan memakaikannya dengan pakaian yang serupa pada hari kiamat kelak kemudian ia akan dijilat api neraka."

5. Tidak menyerupai pakaian lelaki atau pakaian orang kafir.

Pakaian yang menutup tubuh badan tidak dikira sebagai memenuhi ciri pakaian Islam jika menyerupai pakaian orang kafir. Ia berdasarkan hadis Rasulullah SAW seperti diriwayatkan Ibn Abbas: "Rasulullah melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai lelaki."

Larangan menyerupai pakaian orang bukan Islam ini atas alasan ia boleh menjatuhkan martabat Islam dan penganutnya.

6. Tidak bertabarruj.

Tabarruj dalam bahasa mudah boleh diertikan sebagai bersolek. Ada juga yang mengatakan tabarruj ialah melepaskan tudung kepalanya tetapi tidak mengikat/mengetatka nnya, lalu terlihatlah rantai leher, anting-anting dan lehernya. Kesimpulannya tabarruj ialah memperlihatkan keelokan, kecantikannya yang sepatutnya wajib ditutup.

Larangan ini berdasarkan kepada firman Allah yang bermaksud: "Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku (tabarruj) seperti orang jahiliah dulu (pertama)." (Surah al-Ahzab, ayat 33)

Ayat itu petunjuk kepada isteri Nabi SAW supaya tetap di rumah dan tidak bertabarruj seperti orang jahiliah dulu. Konsep tabarruj jika dilihat dalam kerangka lebih luas meliputi perbuatan
wanita mendedahkan aurat, memakai wangian apabila keluar rumah, cara berjalan atau tingkah laku yang menarik perhatian lelaki ajnabi.

Pakaian wanita menutup aurat mestilah memenuhi ciri disebutkan walau di mana mereka berada. Berdasarkan syarat itu juga dapat kita ukur sejauh mana wanita Muslimah sudah menutup aurat atau hanya bertudung saja seperti fenomena di Malaysia apabila ramai bertudung tetapi memakai pakaian tidak menepati syariat. Ia adalah fenomena pemakaian tudung kerana fesyen, ikut-ikutan, paksaan ataupun berdasarkan kejahilan dan bukannya
ilmu Islam sebenar.

Ada pulak yang jenis, 'malas nak ambik tahu, sebab kalau tak tahu takpa, tak dosa/kurang dosa, kalau dah tahu, buat jugak, lagi berdosa'. Konsep yang agak bodoh, ada je pikir macam tu kekadang. Macam kes, orang takut nak pi hospital buat check-up, takut dapat tahu penyakit itu ini.

Sebelum kupas isu lagi satu, ana suka dengan ayat dari blog pukul berapa datok harimau. Baca la ye.

Terjun pulak ke purdah. Ni pas dah setel pasal tudung.


Nak pakai purdah ni perlu ada kekuatan, kena istiqamah. maklum la zaman sekarang tak ramai yang berpurdah. Kena ada kekuatan dari segi mental. Kalau boleh, bila dah pakai, jangan buka2 lagi, takut fitnah pula. Kan susah kalau kena fitnah. Asalnya dari kita sendiri juga. Perlu berdasarkan Ilmu/Istiqamah dan kekuatan Bathin kerana banyak cubaan dan rintangan dari segala aspek kehidupan ditengah masyarakat modernisasi hari ini terutama.
"Innamal 'Amalu Binniyyat likullimri'in manawa"
"Sesungguhnya setiap perbuatan,pekerjaan dan Segala sesuatu semua berdasarkan niat "

Wahai hati yang berbolak-balik(gundah-gulana) tetapkan hatiku ini Ya Allah atas Perintah AgamaMu dan ketaatan kepadaMu Ya Allah! Amin.
Ni dipetik dari daripada web Bersama Alexanderwarthern,semoga bermanfaat dan menjelaskan sedikit sebanyak persoalan berkaitan purdah secara ringkas.Insya ALLAH.

Antara rasional berpurdah:

1. Diri lebih selamat kerana kurang menjadi perhatian lelaki. Kebanyakan kes cabul dan rogol dilakukan oleh orang yang kenal dengan mangsa, maksudnya yang dah biasa tengok wajahnya dan mengangankannya.
2. Mengamalkan salah satu sunnah.
3. Membuatkan kerja-kerja lebih pantas kerana boleh ke mana saja dengan segera tanpa perlu duduk depan cermin lebih daripada 3 minit : ) Untuk bersiap ke pasar malam contohnya, capai tudung labuh, kenakan purdah, siap. Tak perlu risau orang tengok muka pucat ke, gigi kuning ke, bedak di pipi rata ke tidak... macam-macamlah.
4. Diri akan diminati oleh lelaki-lelaki soleh untuk dibuat calon isteri. Lelaki-lelaki yang kurang/ tidak soleh dengan sendirinya tertapis. Mudah kan?
5. Kulit muka lebih cantik kerana tidak dimakan matahari.

Antara adab memakai purdah:

1. Ikhlas kerana Allah, bukan untuk ditunjuk-tunjuk atau berasa diri lebih hebat daripada orang lain.
2. Niatkan untuk mencontohi sunnah (pakaian isteri-isteri Nabi)
3. Istiqamah memakainya di tempat-tempat yang biasanya di pakai. Contoh, asal ke pasar saja pakai purdah. Maka hendalah istiqamah memakainya setiap kali ke pasar. Janganlah sekali pakai sekali tak pakai.

Boleh jika tidak dipakai di tempat kerja sebagaimana yang dicontohkan, iaitu sekolah kebangsaan. Hal ini kerana sudah menjadi undang-undang tempat kerja itu tidak membenarkan pemakaian purdah. Jika kita berkeras hendak berpurdah juga, datang pula mudarat kepada diri dan kerjaya kita, sedangkan tuntutan berpurdah umumnya bukanlah wajib.

Kedua, ulama berkhilaf pandangan tentang hukum berpurdah. Jadi purdah bukanlah muktamad wajib. Ketika mengerjakan haji pun kita tidak berpurdah.

Ketiga, tugas sebagai guru kepada pelajar-pelajar sekolah memang adakalanya memerlukan nampaknya gerak mulut/ bibir dan gaya muka untuk menyampaikan pengajaran. Lebih-lebih lagi jika mengajar ilmu bahasa.

Wallahualam.

0 comments: